Pertama: Tekanan>

i. Tekanan yang kuat.Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.~> Sihat, cergas, pantas dan sedikit aggresif.

ii. Tekanan yang ringan>Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidakberbekas.~> Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.


Kedua: Bentuk Tulisan>

i. Tulisan yang bulat2.Semua huruf ditulis dengan bulat.~> Emosional, prihatin, pengasih, penyayang, kepekaan tinggidan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif).

ii. Tulisan yang tajam2 atau leper2.Tulisan yang angular dan sharp.~> Rasional, bekerja dengan sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical).


Ketiga: Kecondongan>

i. Condong ke kanan.~> Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dengan orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani dan pemurah.

ii. Condong ke kiri.~> Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia pada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka campur orang.

iii. Tegak.~> Sistematik, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh2, suka ambil jalan tengah.

iv. Campur-campur.~> Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf).


Keempat: Kerapatan>

i. Jarang-jarang.~> Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat.~> Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut.


Kelima: Pada huruf J, G, Y, Z.

i. Ada ekor.a) Besar, panjang dan sempurna.~> Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang,pemurah, mudah kasihan pada orang, mempamerkan tahapkerajinan.

b) Kecil, pendek dan tak sempurna.~> Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri.


Keenam: Pada palang huruf kecil T (t).

i. Tinggi.~> Tahap aspirasi tinggi.

ii. Rendah.~> Mudah berpuas hati. Cita2 rendah.

iii. Tengah-tengah.~> Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana.

Rumusan:~> Tulisan mencerminkan peribadi. Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup...

2 comments:

Cik Azz said...

cam kenal je post ni....ekekekeke....

The Official Miss CHEKLEEN said...

hahaha kakAZZ
lebuh krg la...sumber yg sama..
huhu~~

Labels

Archive