BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Followers

Tuesday, March 9, 2010

SIAL!!!! CELAKA!!!!


SIAL LA KAU!!!!
Kasar kan bunyi. Kau orang rasa perkataan SIAL ni kasar ke? Kalau kasar kenapa tak pernah kena ban pun?Kat sini aku bagi ayat-ayat yang menggunakan perkataan SIAL.

Hey sial, ko nak apa hah?!!
Sial la kau neh...
Aku rasa cam sial je hidup aku sekarang ni.
Aku tak suka anak sial tu!
Ko jangan nak buat kerja sial,FAHAM?!

Itu antara contoh penggunaan perkataan SIAL yang aku nak cakap, banyak lagi ayat-ayat yang guna perkataan ini. Korang semua rasa perkataan sial ini macam jahat ke?Kalau ada siapa-siapa yang guna perkataan ni maksudnya orang tu jahat la ye? Korang pernah baca majalah-majalah, buku-buku, dan manga tak? Aku pasti sangat yang korang semua akan jumpa perkataan SIAL ni dalam ayat-ayat dalam buku tu. Kalau betul perkataan SIAL ni macam jahat sangat bunyinya kenapa masih ada orang yang menggunakannya? Malahan dalam movie pun guna. Jahat ke orang yang tulis cerita tu? Penggunaan perkataan SIAL ni sangat luas penggunaannya. Mungkin ada yang pernah menggunakannya, dan mungkin ada yang tak pernah pun sebut perkataan ni. Macam mana aku boleh terfikir untuk menulis entry pasal SIAL ni? Kerana aku rasa ramai orang menggunakan perkataan ini.
Satu lagi perkataan yang paling amat sering digunakan dalam sastera bagi menunjukkan rasa marah dalam teks ialah CELAKA. Bagi aku bunyi perkataan CELAKA ni agak kasar berbanding SIAL yang bagi aku agak halus bunyinya. Sasterawan Negara yang pernah menganggotai ASAS 50 iaitu A.Rahim Kajai atau Kajai juga pernah menggunakan perkataan CELAKA dalam ceritanya. Soal penggunaan bahasa sekarang bagi aku amat luas dan lebih kepada penggunaan bahasa individu. Kadang-kadang korang boleh jumpa perkataan dialek atau asing dalam sesetengah karya kita. Bahasa kita telah berkembang,ya aku tahu. Tapi adakah berkembang, atau kita mula menggunakan perkataan-perkataan yang sebelum ini tidak pernah digunakan dalam kehidupan kita? Bagi aku tiada apa perkataan yang nampak kasar asalkan kita pandai menggunakannya. Biar aku tanya korang, kalau korang rasa nak marah kepada seseorang tu perkataan apa yang korang sebut?

4 manusia nak cakap mende kat aku:

~Kak AZZ~ said...

bila marah semua perkataan keluar Leen... Tapi tak lepaskan kat depan org yg kita marah tu la... cuma lepaskan geram sendiri2 je...

Susah nk kontrol kalau dah marah ni kann.... huhuhu...

miss chekleen said...

ok la..tu kalo marah...
tp leen xpenah guna cenggitu...
kalo memaen cakap ngan kgkawan adala...

isu kat sini dalam buku pun ada....sebab tu budak2,apa ke seme org x kesah guna...tp teruk ke kalo sebut camtu???

Anonymous said...

kalo marah,ucap je istighfarr..aminn

miss chekleen said...

time kaseh anonymous...
sape anon ni ye??

siapa itu???

BLOGGERS