BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Followers

Friday, August 7, 2009

H1N1 IN CHEKLEEN SPEECH

Salam dunia........
Hari ni adik lelaki aku balik cuti H1N1.Skarang kat Teganu pun ade,ala Kelate pun lbh krg.Cane leh sampai sini ye?Seme kita tahu yang orang2 seme berhijrah ke luar nak cari ilmu,duit n sebagainya.Sah2 dah kat KL,Shah Alam ada mende alah ni.IPTA skarang banyak yg dah nk tutup sementara,kes ni la.Al-peliknya,dorang yg balik cuti ni dari tak demam terus dapat demam plak..pelik gak?Hari tu,anak cikgu sekolah aku balik kes ni ler,alih2 dapat mende alah ni n terus kena kuarantin.Then now,adik aku balik and demam.Memang tekejut giler aku.Takot gak,tp aku mintak2 la demam panas yang biasa je.Suhu 38.5 kauwww!!!X pernah aku tgk adik aku menderita demam panas sampai muntah2 camtu.Sedih aku nengoknya(aku memang pasti itu hanya demam panas).Adeh la, dugaan ni datang bertimpa2.Tp itulah hidup,bukan sentiasa senang.Ada la Dia nak bg something kat kita.
Berbalik kepada demam selsema ...... atau H1N1(abah aku cakap N1 coz plg bahaya wabak ni setakat ni-bird flu H3).Wabak2 ni tiada ubat setakat yg aku taw dan dah merebak ke serata dunia.Punca penyakit nie ialah khinzir.Sah2 dah kita xleh salahkan dia,bukan dia yang menyendeh2 kat kita.Salahnya manusia sendiri. kan ke dulu dah ade kes sal mende alah ni,xsilap aku JE(Japanese Encyplities).Nyamuk yg jadi perantara virus ni.Bukan salah nyamuk n menda alah ni gak,coz mana la dorg taw.Nyamuk maen gigit je sesape yg dia nak,manusia ke haiwan ke,janji kenyang.Punca seme neh,kandang kotor.Ala,memang khinzir suka duduk lam kubang kan?Dah leklok Allah swt wat n letak dia lam hutan,manusia amik pelihara lak.Dah tertulis mende ni haram,ada la kesannya Dia wat arahan camtu.Dalam pada kita melanggar arahan Dia,memang sah2 akan ada balasan dari Dia.Kita kena ingat,balasan Allah bukan sahaja kepada yang berdosa,tetapi diturunkan kepada semua.Beringat-ingatlah kita sebelum terlambat.Dah terlambat kot???

0 manusia nak cakap mende kat aku:

siapa itu???

BLOGGERS