BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Followers

Sunday, August 16, 2009

LAGI KES TERBARU H1N1(62kes kematian) + KISAH2 ARTIS

Salam bloggers..
Sebenarnya,aku xde la nk post sgt today.Nak kata xde modal ada je
tp sje nk restkan blog aku.
Tp,adalah bbrapa yg aku bc,tergerak hati lak nk tls.
Today aku baca BH online,saje nk tgk angka baru H1N1
dan mmg spt ape aku jangka,angkanya meningkat kepada 62 org,
dan hari aku xpost(14 Ogos) aku dapat taw
angkanya adalah 51 org(yg meninggal bukan kena ye).So,korg + - (aku xjmpa bhgi) x, rupanya dh bertambah sebanyak 11 org yg dah mati.
Yg terbaru dikatakan kanak2 istimewa(sindrom down).Innalillah..
Apakah yg sedg berlaku sbnarnya??Masih xde fikiran ke manusia neh?
Aku betul2 xpaham apa la yg dorg pk..If xnak pk untk diri & keluarga sdri,at least pk la untk org laen yg still nk hdp..Kalau dh dikuarantin,kuarantin la btl2 jgnla kuarantin g
shopping lak..cam xleh blah je aku ase manusia camtu.
ni aku sertakan berita terbaru H1N1 yg aku dapat kt BH online
H1N1: 3 kematian baru, dua daripadanya lewat diberi rawatan

KUALA LUMPUR: Tiga lagi kematian terbaru akibat selesema babi atau Influenza A (H1N1) dengan dua daripadanya disebabkan mangsa lewat diberikan rawatan, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Ia membabitkan dua kanak-kanak lelaki berumur enam dan tiga tahun serta lelaki berumur 50 tahun. Dengan kes terbaru itu, jumlah terkumpul kes kematian akibat H1N1 setakat ini ialah 62 orang.
"Kementerian kini menjalankan siasatan punca menyebabkan mangsa lewat diberi pemeriksaan dan rawatan antivirul H1N1," katanya selepas merasmikan Karnival Sihat Sepanjang Hayat Kawasan Serdang, dekat sini, hari ini. Beliau juga berkata, setakat semalam, 283 kes jangkitan baru dilaporkan menjadikan jumlah terkumpul, 3,857 kes.
Kanak-kanak istimewa antara 3 korban terbaru H1N1

SERDANG: Seorang kanak-kanak istimewa berumur enam tahun yang mengidap Sindrom Down adalah salah seorang daripada tiga korban terbaru Influenza A(H1N1), menjadikan jumlah kes kematian di negara ini kepada 62 orang. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata dengan tiga kematian terbaru itu menjadikan 283 kes baru dan sejumlah 3,857 kes disahkan positif H1N1 setakat ini. Beliau berkata kanak-kanak itu yang juga menghidap penyakit jantung berlubang, meninggal dunia Khamis lalu selepas dimasukkan ke hospital 9 Ogos setelah dua hari mengalami simptom H1N1.
Beliau berkata seorang lagi kanak-kanak berusia tiga tahun turut menjadi korban H1N1 setelah dimasukkan ke hospital pada 1 Ogos selepas mengalami demam dan batuk selama lima hari dengan kesukaran bernafas. "Kanak-kanak itu meninggal dunia pada Jumaat disebabkan "pneumonia yang teruk", katanya kepada pemberita selepas merasmikan karnival Sihat sepanjang Hayat Kawasan Serdang, Selangor di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina, Serdang Baru 1 di sini. Liow berkata korban terbaru yang ketiga ialah seorang lelaki berusia 50 tahun yang meninggal dunia pada Jumaat setelah dimasukkan ke hospital pada 3 Ogos kerana mengalami demam, batuk, cirit birit, muntah dan sukar bernafas.
Katanya lelaki itu meninggal dunia disebabkan oleh "septisemia dengan pneumonia yang teruk". Liow berkata sehingga kini terdapat 283 kes baru dengan 213 pesakit sedang dirawat di wad biasa dan 33 lagi di rawat di Unit Rawatan Rapi di mana 16 kes mempunyai faktor risiko iaitu penyakit kronik (tujuh) asma (tiga), obesiti (dua), kecacatan otak (dua), hamil (satu) dan peringkat selepas bersalin (satu). Liow berkata kementeriannya mendapati masih ramai pesakit yang mengalami simptom H1N1 tidak memberikan kerjasama yanng baik dalam mengawal penularan penyakit itu. Sehubungan itu, beliau mengingatkan orang ramai supaya segera mendapatkan rawatan di klinik atau hospital berdekatan sekiranya mempunyai simptom H1N1 serta mengingatkan para doktor supaya tidak menangguhkan pemberian antiviral kepada pesakit.
Katanya mengikut Seksyen 12 (1) Akta Kawalan Penyakit Berjangkit 1988, setiap orang yang mengetahui penyakit yang boleh merebak kepada orang awam, dan sengaja tidak mengendahkan larangan dikuarantin sehingga menyebabkan orang lain dijangkiti akan didenda RM2,000 atau dikenakan penalti maksimum sehingga RM10,000 atau dipenjara 2 tahun atau kedua-duanya sekali. - Bernama
Mengikut ucapan Menteri Kesihatan kita neh,Datuk Seri Liow Tiong Lai sesape yg dh kena tu silalah duk umah,jangan la ngengada nk kuar.Kalo kuar gak nt nak kena
denda or jail.Padan muka kau..Begitulah rumusan aku leh wat..Yela,ckp ngan
manusia xbape reti ni ssh,xde nk pk org laen.
Nyusahkan negara je.Sampaikan gomen kena wat dasar camtu lak.
Cam kena jga budak2 lak,xdgr kata kena denda,grounded..
padahal yg wat hal seme dh kertu..
(jgn ada sesape terasa lak,ini hanya ulasan aku je)
Then,cerita pasal artis Malaysia kita.
Actually,aku xde la cam teruja sgt nk post sal retis ni.
Tp,ade la aku nk cakap sket..
Pes=Norman Abdul Halim aka Norman KRU dh nak kawen(kawen dh ke eh?
Norman dikatakan akan berkahwin ngan pekerja dia gak,aku x ingat nama tp aku taw org
pggl dia Miss S.Miss S ni rupanya sedara isteri Edry.
So,kira kes sedara mara gak la.
Seken=Ajai + Liza..Alhamdulillah,kawen gk dorg.
Third=aku agak terkejut sebenonya.Tahler,cam xcaye..tp aku tls gak la coz cam sah je
kuar BH lg neh.Akhil + Waheeda dah selamat diijabkabulkan..
Adehla,aku bukan pe,dolu2 bukan maen lg nafi
aku siap ckp yg Waheeda ni kena fitnah..peh,
upenya api dalam sekam..membara dah tp xde la
sape2 yg nampak.Aku pes npk tjuk,ingat filem ke hape dorg kawen..alih2 btl lak..
Xkan BH tipu kot???
Tp,ye la,dh jodoh dorg..even aku ase cam xleh blah pas bace
tp tahla...aku tls je la.Sesape yg ade pendapat tlg lah kongsi ye
(tetiba aku ingat kes Siti Nurhaliza ngan Memey lak)

4 manusia nak cakap mende kat aku:

~Kak AZZ~ said...

cam xleh blahH1N1: 3 kematian baru, dua daripadanya lewat diberi rawatan
je aku ase manusia camtu.


p/s: tak faham....ayat bercampur aduk huhuhu...

miss chekleen myashara said...

okeh2..
silap edit..
maseh kak azz
jasamu dikenang..hehe..

~Kak AZZ~ said...

sesama.....kan kata sharing is caring...so kena la tegur....kannn....hehe...

miss chekleen myashara said...

hehe..
betul3 kakAZZ
sharing is caring..

p/s=tp tgk gak pe yg nak di 'sharing' tu..ehehe~

siapa itu???

BLOGGERS